søndag den 28. oktober 2007

Et udtryk for personen bag

Min første avatar kom til verden i 2002. Det var i den virtuelle verden Active Worlds Education, der er en tidligere generation af de sociale verdener som fx Second Life. Hun blev døbt Chenet. Og siden da har det været en fast bestanddel af mit avatarnavn. For tiden hedder jeg Chenet Shan i Second Life. Jeg ville opleve det meget mærkeligt, hvis mit navn pludselig blev helt forandret. Der kan ske ændringer, når blot Chenet er med på den ene eller den anden måde. Også udseendet kan det være vanskeligt at ændre på. Forleden faldt jeg i chat med en anden indbygger i Second Life, som kommenterede mit udseende. Hun havde svært ved at finde min personlighed bag. Chenet Shan forblev en skabelon for hende. Det gav stof til eftertanke. Min figur var kommet til verden, uden at jeg havde viet det den helt store opmærksomhed. Det var snarere ønsket om hurtigt at undersøge den nye verden i sig selv, der drev værket for mit vedkommende. Jeg kendte jo til de virtuelle verdener i forvejen og regnede med hurtigt at få et overblik og finde ud af, om Second Life er en verden, jeg vil bruge mere tid på. Derfor fik jeg ikke gjort så meget ud af at designe mit udseende. Men det blev aktuelt igen efter chat kommentaren. Det tankevækkende er, at det blev en overvindelse at skifte design og finde sig selv i et nyt selvbillede. Over tid får den designede figur nemlig sin personlighed og egen stil. Den er let at genkende for andre, og man kan med det samme opfatte, hvis det er en anden end dens ejer, der sidder bag figuren. Med tiden lærer avatarer hinanden at kende på det, der bliver sagt og gjort, og på måden det bliver sagt, gjort eller ikke gjort på. Avatarerne kan få betydning for dens ejer, fordi kendskab og tillid til hinanden kan opbygges over tid, hvor indbyggerne er til stede med den samme figur eller karakter.

Fra min artikel om SL i Kultur & Fritid, 2007

2 kommentarer:

JoernW sagde ...

Det grundlæggende "design" af min private avie er på plads efter nogle trial and errors. Der er tilkøbt nogle skins og andet, men det basale bliver der næppe ændret på. Derimod bliver der anskaffet tøj i rundelige mængder - det er vildt underholdende og giver mulighed for div. experimenter uden jeg/avien bliver uigenkendelig for andre i de miljøer jeg færdes i.

Anonym sagde ...

behovet for at se:)