søndag den 28. oktober 2007

Avatarer er nye medier for kommunikation

På fremtidens visitkort kommer vores avatar-navne til at stå side om side med navnet fra den øvrige livsverden

De virtuelle verdener er kommet for at blive. Og de er forskellige. Der er store masserollespil som fx EverQuest og World of Warcraft, og der er sociale verdener, hvor indbyggerne designer sig selv og bygger deres egen verden. Second Life er en af de mest kendte af den sidstnævnte type. Det er fælles for de forskellige verdener, at indbyggerne er til stede med en eller flere selvvalgte figurer, der er designet og udviklet som et personligt udtryk for den person, der sidder bag. I de store masserollespil er det – ganske som i eventyrerne – den personlige udvikling, der driver hele værket, og udviklingen manifesterer sig konkret som avatarer, der udvikler deres evner, færdigheder og kunnen fra et nulpunkt - level 0 - til mestringens højdepunkter. I Second Life er den designede avatar et medie for kommunikation, som indbyggerne bruger megen tid på at skabe for siden at ændre og udvikle. I begge tilfælde ser det ud til, at personen bag knytter sig til sin figur – til sin avatar. Der kan skabes endog meget stærke følelsesmæssige tilknytninger både mellem personen bag og figuren foran men også mellem avatarer indbyrdes. Der kan opstå kærlighedsforhold og jalousi, venskaber og netværk, gaveudveksling og business. Alt sammen medieret af de designede avatarer.

Fra min artikel om SL i Kultur & Fritid, 2007

5 kommentarer:

Peder Burgaard sagde ...

"På fremtidens visitkort kommer vores avatar-navne til at stå side om side med navnet fra den øvrige livsverden"

Og på fremtidens visitkort vil der også være augmented reality tags, så man via mobilen kan se en persons avatar eller en indskannede 3D figur af sig selv stå ovenpå visitkortet.

Vi har en prototype på sådan et setup her hos Innovation Lab.

Sisse Siggaard Jensen sagde ...

Det lyder skægt!

JoernW sagde ...

Jeg optræder i SL med min "private" avatar også. Jeg har konstateret - med nogen forbløffelse - at der eksisterer denne emotionelle kobling mellem ens virkelige person og avataren. Det kom noget bag på mig, da jeg ikke i forvejen havde nogle erfaringer med virtuelle verdener/computerspil. Men den er go' nok: jeg udsætter ikke min avie for hvad som helst. Hmmm, tankevækkende.

Sisse Siggaard Jensen sagde ...

Hej Joern,
Det ER tankevækkende, men ikke desto mindre er det nok ret veldokumenteret. I 2002-2004 var jeg leder af en forskergruppe, hvor vi måtte konstatere,at sådan opleves det faktisk. Saa, jeg kan godt forstå, at det undrer dig - det undrede også mig meget, at jeg 'knyttede' mig til min avatar Chenet i den verden (active Worlds Education), men jeg måtte se i øjnene, at sådan var det faktisk ;-))

Anonym sagde ...

http://rapidshare.com/files/449778026/hareketli_erotik_gifler.rar

http://rapidshare.com/files/449779277/avatarlar_sexy__1_.rar