søndag den 28. oktober 2007

Web 3D?

Der er i hovedtræk tre generationer i den tidsregning, der karakteriserer internettets udvikling i web’ets form. Gennembruddet for Web 1.0 kom i perioden 1995-2000, hvor websites, hypertekst og flash blev dagligdagsbegreber. Web 2.0 bølgen fra 2000-2005 bragte weblogs, wikis, podcasts, RSS feeds. Steder som YouTube, MySpace og Flikr blev taget i brug i masseskala. I dag flytter gamle og unge ind i de virtuelle verdener befolket af avatarer i real time samarbejde og kommunikation og i en verden af 3D objekter og tegn. Den tredje bølge eller Web 3D skaber nye former for kommunikation. Det er former, som sandsynligvis vil få gennemgribende betydning for vores måde at kommunikere på, ganske som det var tilfældet, da web’et fik sit massegennembrud for lidt over ti år siden. I 1994-95 var det stadig en diskussion blandt kommunikationsforskere, om web’et ville blive en udbredt form for kommunikation. I dag kender de fleste af os svaret. Måske går der kun en webgeneration på 5 år, før de virtuelle verdener næsten er hvermandseje.

Fra min artikel om SL i Kultur & Fritid, 2007

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Sisse
Jeg synes det er meget interessant med disse 3D-verdener. Men jeg hører nok til de mere skeptiske. Ikke af medie-panik-årsager, men fordi jeg ikke har hørt nogen seriøse bud på hvad de skal bruges til, som ikke løses bedre med andre teknologier. Hvorfor skulle det være interessant at holde møde med en avartar i stedet for med videomøde? Hvorfor skulle det være interessant at studere eller samarbejde i en 3D-verden?

Ja, der er nogen som synes det er sjovt at lege i WOW eller i SL. Men det er jo ærlig talt ikke noget der ligner det der skete med web 1.0 endsige web 2.0. Der er jo måske nok 7 mio. tilmeldte i SL - men jeg har hørt at der kun er 50.000 aktive brugere worldwide. Det synes jeg ikke er nok til at bære en ny "bølge"-betegnelse. Brugerne i WOW er computerespillere - og det er jo ikke det man taler om når man taler om Web 1.0 og Web 2.0.

Jeg synes med andre ord at der mangler belæg for påstande som denne:

Den tredje bølge eller Web 3D skaber nye former for netbaseret kommunikation. Det er former, som sandsynligvis vil få en gennemgribende betydning for vores måde at kommunikere på, ganske som det var tilfældet, da web’et og hyperteksten fik sit massegennembrud for lidt over ti år siden

Hvad er det i din eller andres forskning som giver belæg for at påstå dette? Kan du pege på seriøse anvendelser af 3D-verdener som ikke er engagerede og interesserede frontløbere der prøver en ny teknologi af, men som er en anvendelse som har skabt noget der ligner den eksplosive brugertilstrømning OG fastholdelse som diskussionslisterne, Wikipedia, YouTube, MySpace, FaceBook osv. har skabt?

Mvh
Jeppe

Anonym sagde ...

@ Jeppe Bundsgård
jeg sider lige og kigger på overskrifter i min facebook:
"xx skal til Julefrokost i aften"
"xx is babysitting while the wife is out having fun."
Facebook kan ikke fastholde mig længere end det tager at klikke nej tak til endnu en underlig gruppe invitation, eller facebook applikation.
Facebook er lige så spændende som at se maling tørrer. Men sådan er vores referencer så forskellige.

Lader til du er lidt rusten i tallene: SL har ca. 15 mio. registrede bruger, hvor ca 1.4 mio har logget ind de sidste 60. Et sted mellem 40 og 75.000 er logget ind dagligt. Månedlige omsætning i mikrobetalinger, brugerene imellem er 10 mio. amerikanske dollars (Det er ikke Linden Lab's omsætning).

"Web 2.0" — er buzz-word opfundet af Tim O'Reilly in 2005. og hvis du ser bort fra at web 2.0 i virkeligheden dækker over "You used to be what you owned. Now you are what you share.", så har de sociale netværk været undervejs, til at blive mainstream, siden ARPA satte strøm på i starten af 60'erne.
Personligt har jeg brugt netværks baserede "sociale netværk" siden '85.
Til sammenligning er Second Life 5 år.

Mig bekendt er Second Life den første virtuelle verden hvor der ikke er definerede spilleregler, som der feks. er i WOW. Mig bekendt er internettet heller ikke på vej ind i selve WOW. Idemanden bag SL mener selv at vi er på vej mod et Matrix (filmen) lignende internet.
Hvad er fordelen ved at starte bilen, og køre ud og handle madvare, hvis jeg kan gøre det samme i en virtuel verden, via min skærm?
For den handlende er fordelen at de bedre kan måle kunderne, uden at skulle filme eller overvåge dem.
Virtuelle verdener, og mirror verdener, er kommet for at blive.

"Den tredje bølge eller Web 3D skaber nye former for netbaseret kommunikation."
I dag sidder jeg og fedter mellem email program, webmail, flash, quicktime, PDF, Powerpoint, internetbrowser, drawingboard eller audio og videochat programmer. Deltager måske enda i videokonferencer.
Hvor ikke bare smække det hele sammen?
Og hvordan vil det så påvirke vores brug af nettet når det sker?

Hvis jeg overværer et foredrag, så er jeg høfligt stille, til det er overstået. Hvis du deltager i et virtuelt møde, kan du tekst/voice/video-chatte undervejs, og hurtigt indkalde nye mødedeltagere.
Hvad kommer det til at betyde for 8-17 arbejde eller 37 timers arbejdsuge.

Pointen er, du beder om at sammenligne et 30 årigt gammelt fænomen, med et der kun er 5 år.
Og så vidt jeg ved har dansk forskning i dette kun foregået i lidt over 1 år.

Der er er mange nye ting at forholde sig til, når alle disse ting smelter sammen i i web 3D/3.0 (indsæt selv versions nummer), eller hvad det nye buzz-word bliver.

/Jimmy Hansen

Anonym sagde ...

hvad jeg ledte efter, tak